Bittermitten

Thursday, December 28, 2006

Kadhammar är ute och hycklar

Peter Kadhammar jämför Linda Rosing med krigets Irak i en krönika i dagens Aftonbladet. Slutklämmen lyder: "Kanske är det fler som behöver hjälp. Till exempel vi som behandlar Linda Rosings liv som en angelägenhet i paritet med 600 000 döda irakier." Knappast, Peter Kadhammar. Ni behöver ingen hjälp. Ni vet vad ni gör på Aftonbladet.

Tuesday, December 19, 2006

Surkål kanske har en poäng

Ja det är klart att man kan ifrågasätta att det ska kosta lika mycket att åka från Gnesta till Hallstavik som att åka från T-centralen till Hötorget. Som Bittermittare skulle jag - om jag för en gångs skull bortsåg från mitt eget njugga plånboksperspektiv och tog med det samhällsekonomiska dito i beaktandet - helst se ett förslag som landade mitt emellan enhetstaxa och segregationsdito.
PS. Förslag att höja bensinskatten föreligger. Heja Alliansen! DS.

Monday, December 18, 2006

Det borde väl finnas andra sätt att hantera kontantproblemet

I skrivande stund har jag precis läst om det planerade genomförandet av de tidigare aviserade förändringarna av kollektivtrafiktaxorna i Stockholms län. Hade inte i min vildaste fantasi trott att allianspolitikerna skulle vara så här bakåtsträvande.

Saturday, December 16, 2006

Det är synd om bilisterna

Jag står för att jag är tjatig. Läste Karin Bojs' DN-artikel om den ökade koldioxidhalten i atmosfären. Och Matälskarens tips. Skänkte en tanke åt alla stackars mörkermänniskor som inte vill tro att den, dvs den ökade koldioxidhalten, kan vara orsakad av mänsklig aktivitet. Utan tycker att vi ska köra på som vanligt. Vad vi gör i Stockholm kanske har försumbar betydelse för jordens allmäntillstånd men jag har en ändå en vision om Stockholm som världens renaste huvudstad och därigenom förebild för andra städer. För att förverkliga den visionen skulle det krävas att det blev både dyrare och mer obekvämt att ha privatbil i innerstaden. På stadens gator skulle förutom cyklister företrädesvis bussar, taxi, färdtjänst och handikappfordon köra. Samtidigt skulle kollektivtrafiken byggas ut. Men finns det verkligen intresse för en sådan vision? Min lokaltidning hade ett snyftreportage idag om alla stackars innerstadsbilister som varje dag måste köra ett par varv runt kvarteren innan de hittar parkeringsplats. Och förslag på hur man skulle kunna göra livet lättare för dem. Som om det behövdes. Sälj bilen så har ni löst problemet. Läste dessutom häromdagen att man ville se över förmånerna för miljöbilar, läs avskaffa den fria boendeparkeringen för miljöbilar. Jag bryr mig inte så mycket om det. Definitionen av miljöbilar har hittills varit ganska tveksam. Men om det fanns en vettig sådan tycker jag gott att samhället bör premiera användningen av miljöbilar. Ska i sammanhanget påpeka att jag också kör bil. En bil som tankas på E85. Det är en tjänstebil som jag ofta låter stå parkerad på arbetsplatsen dit jag då istället åker med SL och jag är medveten om att alla inte har möjligheten att parkera bilen vid arbetsplatsen. Den första april försvinner SL:s enhetstaxa. Och det ekonomiska incitamentet för många att åka kollektivt.